- inloggen of account aanmaken -

Kan een bloemkool denken?

 23,00

Het (studie)boek ‘Kan een bloemkool denken?’ biedt (pedagogische) theorie omtrent filosoferen met kinderen in het PO en een lessenserie.

Beschrijving

Achterflap

In ‘Kan een bloemkool denken?’ legt docent filosofie en auteur Jan de Bas op heldere en structurele wijze uit hoe je aan de slag kan met filosoferen met kinderen (FMK). De Bas doet dit aan de hand van vijf hoofdthema’s uit de filosofie: zijn, denken, doen, taal en mens. Aan deze thema’s koppelt hij onderwerpen zoals: geluk, liefde, onzichtbaarheid, identiteit, eerlijkheid en rechtvaardigheid. Voor elke leeftijdsgroep geeft hij suggesties hoe deze thema’s in de lessen te behandelen. De Bas licht diverse beeldvormers toe in theorie en in hun praktische toepassing, zoals: het vier-tafel-experiment, denkwandelen, de filosofische meditatie en wasknijperwoorden. Ook het filosofische gesprek krijgt uitvoerig aandacht in dit boek. De auteur gaat eveneens in op het inrichten van een ‘wijsgerige leeromgeving’, zoals een debathoek en een aforismenmuur.

Een belangrijk principe van dit boek is dat elk kind de kans moet krijgen om te filosoferen. Daarom begint bijna elke les met een individuele opdracht of een persoonlijke vraag. Een groep kan immers pas als filosofische onderzoeksgroep fungeren als iedereen participeert.

‘Kan een bloemkool denken?’ biedt uitgewerkte opties voor implementatie van FMK op school: als onderdeel van andere vakken, als projecten of als apart vak. In dit boek staan concrete en onmiddellijk bruikbare opdrachtbladen voor leerlingen en instructiebladen voor docenten. Kan een bloemkool denken is een boek voor de praktijk met nuttige theorietips.

Jan de Bas is docent filosofie en creatief denken op de pabo van Hogeschool Inholland Dordrecht. Hij is oprichter van het cursusbureau Filosofiegroep Rotterdam.

Review Filosovaardig.nl

In ‘Kan een bloemkool denken?’ zet Jan De Bas filosoferen met kinderen in een theoretisch pedagogisch kader. Vanuit verschillende onderwijskundige modellen toont hij aan dat filosoferen met kinderen in het basisonderwijs past. Dit heeft hij uitvoerig en kundig gedaan en het is zeker interessant om eens op die manier naar filosoferen met kinderen te kijken. Tegelijkertijd zou het jammer zijn als filosoferen met kinderen op deze manier zijn bestaansrecht moet verkrijgen aangezien de activiteit juist ook waarde heeft doordat het in sommige opzichten afwijkt van standaardmodellen en theorieën. Zoals de ruimte voor het vrije denken en verwondering over het leven die erdoor ontstaat.

Dit theoretische kader dat Jan de Bas uiteenzet, maakt dat het boek vooral een studieboek is geworden. Ik zie het zeker gebruikt worden op pabo’s die filosoferen met kinderen een serieuze plek willen geven in het curriculum. Leerkrachten die vanuit de praktijk willen kennis maken met filosoferen met kinderen zoeken wellicht meer iets waarmee ze meteen aan de slag kunnen.

Serie lessen

Genoemde theoretisch verhandeling beslaat het eerste deel van het boek. In het tweede deel vind je een serie lessen. Deze zijn onderverdeeld in lessen voor de onderbouw en de bovenbouw. Het is onduidelijk waarom de middenbouw ontbreekt. Over het algemeen vereisen de lessen een hoog denkniveau. Het kind wordt hierin haast opgeleid tot een academisch filosoof (in spé). Ook hier mis ik de ruimte voor verwondering en het vrije denken. Er had wat meer speelsheid en lichtheid in de lessen gemogen. Het is vooral het ontwikkelen van het systematische denken dat centraal staat.

Moeilijkheidsgraad

De lessen zijn over het algemeen vrij moeilijk voor het basisonderwijs. Dat geldt zeker voor de lessen voor de onderbouw. Zo worden er veel schrijfopdrachten gegeven terwijl kinderen op deze leeftijd niet of nauwelijks kunnen schrijven. Een ander voorbeeld van de moeilijkheidsgraad is dat in een bepaalde les wordt gesuggereerd een filmpje over asociaal gedrag te laten zien. Hierin spelen middelbare scholieren een rol die asociaal gedrag vertonen zoals bellen bij de kassa en kauwgom onder hun schooltafeltje plakken. Dit past niet echt bij de leefwereld van kleuters.

Eigenlijk zijn de meeste lessen in het algemeen geschikter voor gebruik op de middelbare school. Als dat de doelgroep was geweest, zou ik de lessen als goed beoordelen. Dan is het echt een methode om scholieren systematisch te leren denken.

Leuke ideeën

Natuurlijk haal je uit elk boek ideeën om zelf mee aan de slag te gaan. Naast een aantal klassiekers zoals het viertafelgesprek ‘Wat is echt?’ en vragen rondom een bloemkool zitten er een aantal aardige denkactiviteiten in zoals het schrijven van een ‘zelfje’ (een elfje over jezelf) bij een les over identiteit. En denkopdrachten als ‘denk een minuut aan niks’ en ‘denk een minuut aan alles’ om vervolgens gezamenlijk te evalueren hoe dat ging.

Werkvormen

Zeer nuttig is het hoofdstuk waarin een groot scala aan werkvormen wordt beschreven. Hier kun je zeker inspiratie uit halen. Kortom het boek heeft pluspunten, maar is behoorlijk theoretisch en zal daardoor niet bij iedereen in de smaak vallen.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Extra informatie

Aantal pagina's

120

Auteur

Uitgever

Acco

ISBN

9789492398000

Levertijd

In principe worden bestellingen die voor 15.00 uur zijn geplaatst, nog dezelfde dag verzonden. Maar omdat dit een klein bedrijf is, hanteren we voor de zekerheid een marge van 1-2 werkdagen.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Andere suggesties…