Kinderboek Maand van de filosofie: mijn broer en ik

Ook ouders stuntelen er op los. Dat blijkt wel uit het boek ‘Mijn broer en ik’ van Abdelkader Benali waarin ouders geheim houden waar ze precies werken, wat ze precies voor werk doen en wat voor bijzonders ze ontwikkeld hebben. ‘Ik stuntel dus ik ben‘ is het thema van de Maand van de Filosofie en ‘Mijn broer en ik’ is het eerste kinderboek dat in het kader van deze maand verschijnt.

Amira, de dochter van deze stuntelende ouders, heeft natuurlijk wel door dat haar ouders over sommige zaken vaag zijn. Ze vindt het bijvoorbeeld raar dat haar ouders het prima vinden dat Adam zo’n beetje de hele zomervakantie binnen heeft zitten gamen. Amira vindt dat jammer, ze wil heel graag een keer met haar broer naar het zwembad. Elke dag heeft hij wel een smoesje om niet mee te hoeven maar op één van de laatste dagen van de vakantie krijgt Amira hem eindelijk zover om met haar mee te gaan.

Helaas loopt deze zwemmiddag totaal anders dan ze had gehoopt. Na de eerste plons in het water gedraagt Adam zich vreemd en hij is zelfs op een gegeven moment verdwenen. Amira weet hem op te sporen en doet een ontdekking die haar leven op zijn kop zet. Tegelijkertijd ontdekt ze dat er ondanks het schokkende nieuws toch niks is veranderd.

Denkboek

De kritische lezer ziet wel dat niet alles klopt aan het verhaal. Adam is ongeveer twaalf, de problemen die hij met zwemmen heeft, zullen dus elke zomer een issue moeten zijn geweest. Ook kun je al vrij snel zien aankomen wat er met Adam aan de hand is. Voor de spanning hoef je het boek daarom niet te lezen, maar het zet je wel lekker aan het denken.

Filosofische vragen

Met name de laatste tien bladzijden roepen veel filosofische vragen op. Het is eigenlijk jammer dat dit deel van het boek niet uitgebreider is uitgewerkt. De vragen tuimelen hier in sneltreinvaart over elkaar heen. Waarom hebben de ouders van Amira haar niet verteld wat er aan de hand is? Moeten ouders altijd alles vertellen aan hun kinderen? Mag je belangrijke zaken voor je kind geheim houden? Mogen ouders fouten maken? Verandert er iets als je broer iemand anders blijkt te zijn dan je dacht? Is hij dan nog wel je echte broer? Wat is echt? Wat is humor? Het zijn vragen waar de hoofdpersonen in het boek pittige en prikkelende gesprekken over hadden kunnen hebben. Als de aanloop van het boek wat meer vaart had gehad, zou er ruimte zijn ontstaan om (de vele) mogelijke antwoorden op deze vragen een plek te geven.

Ruimte om zelf na te denken

Aan de andere kant kun je zeggen dat juist omdat deze filosofische vragen niet zijn uitgewerkt je als lezer alle ruimte hebt om zelf over de vragen die het verhaal oproept na te denken.

Dat kun je ook heel goed doen in de klas door het verhaal voor te lezen en aansluitend met de kinderen in gesprek te gaan. Je kunt de klas steeds de opdracht geven om tijdens het voorlezen vragen die bij ze opkomen te noteren. Dan kun je die na elk hoofdstuk bespreken.

Mijn broer en ik is het eerste kinderboek van Abdelkader Benali en ook het eerste kinderboek dat in het kader van de Maand van de Filosofie verschijnt. Qua formaat en dikte lijkt het op het Kinderboekenweekgeschenk.

Te koop in de webshop voor € 4,95

• 70
  • 3