Recensie: Prinses Arabella in het museum

Kunst voor kleuters? Waarom niet? Prinses Arabella en haar vrienden hebben het in elk geval erg naar hun zin in het kunstmuseum. Hun ervaringen lees je in het prentenboek Prinses Arabella in het museum. Auteur en illustratrice Mylo Freeman laat de kinderen in dit verhaal op speelse wijze reizen door een stuk kunstgeschiedenis. Ze laat daarmee zien dat kunst niet saai is maar een belevenis.

Reis door de kunst

Prinses Arabella en haar vrienden bewonderen in het museum een reusachtige spin, een enorme ballonhond en reuzenpompoenen. In de zaal met standbeelden doen de kinderen alsof ze zelf een standbeeld zijn en in de zaal met vazen houden ze een vazenverkiezing.

Er is ook verwondering, over te grote baby’s en schilderijen van mensen met een blauw gezicht. Prinses Ling vindt dat vreemd, maar prins Jonas vindt het bijzonder. Zo gaat dat met kunst. Wat de een raar vindt, vindt een ander mooi. Er is ook kunst waar je honger van krijgt: een groot stuk taart! Gelukkig staat er ook  een lange, mooie gedekte tafel waar de vrienden met zijn allen aan kunnen zitten en een lekkere cupcake kunnen eten. In dit tafereel herken je misschien wel het ‘Laatste avondmaal’ van Da Vinci. En misschien herken je de andere kunstwerken in het boek ook wel. Maar als je niet goed genoeg thuis bent in de kunst dan vind je in het boek ook een poster met daarop de namen van de echte kunstwerken en de kunstenaars.

Kunstbeleving

Het is bij het lezen trouwens niet nodig om te weten of de werken beroemd zijn of niet. Het is juist wel leuk dat het daar in dit verhaal eigenlijk niet om draait. Het gaat vooral om de kunstbeleving van de kinderen. Het laat zien hoe je kunst kunt ervaren als je de ruimte krijgt om op je eigen manier waar te nemen.

Het boek geeft kinderen ook een ruimer beeld van wat kunst is. Jonge kinderen denken bij kunst vaak vooral aan schilderijen en dan vooral aan schilderijen van bekende schilders zoals Rembrandt en Van Gogh. Maar er is bijvoorbeeld ook heel veel gekke en verrassende kunst. Kunst waardoor je gaat denken: wat is kunst eigenlijk? En dat is precies de vraag waarover je na het lezen van het boek met de kinderen in gesprek kunt gaan.

Gratis vragenkaartjes

Als je het boek in de webshop van Filosofiejuf.nl besteld krijg je er daarom gratis digitale vragenkaartjes bij. Je kunt deze uitprinten en uitknippen. Vouw ze dan een paar keer dubbel en stop ze in een mandje. Je hebt dan een vragengrabbelton waar de kinderen steeds een vraag uit kunnen trekken. Vraag voordat je met de filosofische vragen begint eerst naar de eigen ervaringen van kinderen. Dat kan met de volgende vragen:

• Wie is er wel eens in een museum geweest?
  • Wie heeft wel eens een heel gek kunstwerk gezien? Vertel er eens over? Waarom was dat kunst, denk je?

Na het filosofische gesprek laat je de kinderen natuurlijk zelf kunst maken! Laat ze kiezen door welk kunstwerk ze zich willen laten inspireren.