Gaat de Kinderboekenweek eigenlijk nog wel over boeken?

← Terug naar overzicht -

Healthy family exercising at homeAls het Kinderboekenweek is, hop ik net als vele andere schrijvers van school naar school. Daarbij valt me iets op. De Kinderboekenweek gaat vaak over van alles, behalve over boeken. Het is een festival geworden, een Oerol voor kinderen op de basisschool.

Dat begint al met de aftrap. Dat is niet iets met een boek, verhaal of gedicht, nee dat gaat tegenwoordig met een Kinderboekenweeklied. Nu zitten er in een lied ook woorden en het heeft soms iets van een gedicht in zich, dus, nou ja, vooruit dan met dat lied. Maar daarna…

…wordt er nog een heel scala aan activiteiten uit een grote toverhoed getrokken, die weinig met boeken te maken hebben zoals ochtendgymnastiek, de schoolgoochelaar, een High-tea, een dansles,  een knutselochtend, een yogaworkshop, een bootboekcamp (krachttraining met boeken) en een speurtocht. Ondanks de bezuinigingen in het onderwijs kan er deze week plots wel een hoop geld rollen. Lukraak alle kanten op. Tot lezen of respect voor het boek leidt dit alles niet.

Werken met thema’s

Door het werken met thema’s schiet de Kinderboekenweek zijn doel voorbij. Deze week zou alleen moeten draaien om boeken, illustraties, verhalen, zinnen, woorden en letters. Het is de kans om kinderen aan het creatief schrijven of dichten te krijgen en ze eens extra vaak voor te lezen. Het is een gelegenheid dat een schrijver iets kan komen vertellen over zijn vak en de kinderen hem het hemd van het lijf kunnen vragen. De realiteit is dat hij wordt verwelkomd door een diep zuchtend uitgesproken ‘saaaai’ voordat hij een woord heeft kunnen zeggen want lezen is stom. Dit wordt triest genoeg soms zelf bekrachtigd door een onderuit gezakte zuur kijkende leerkracht. Je voelt je als schrijver ter plekke tot een pruimenpit verschrompelen. Zie dan nog maar eens een leuk inspirerend verhaal te houden. Het idee is helemaal niet dat kinderen wat leren deze week, nee, ze moeten worden vermaakt. De schrijver moet op zijn minst met een theatershow komen en op stelten over de tafels dansen. En als de kids niet worden vermaakt, zijn zij én de leerkracht teleurgesteld. Want de leerkracht, die wilde even rustig wat nakijkwerk doen. En oh? Had hij iets voor moeten bereiden met de kinderen?

Groente status

Het boek heeft dezelfde status als groente. Het moet worden verstopt, denkt men in Nederland. Gepureerd en gemengd met appelmoes en een lading zout en suiker, dan heeft het kind niet door dat hij courgette eet. Terwijl er genoeg kinderen zijn die een courgette best willen eten als hij slechts simpel geroerbakt is. Natuurlijk geldt dat niet voor elk kind, maar die eet die verstopte courgette ook niet.

Gelukkig zijn er ook scholen waar de Kinderboekenweek wel gewoon om het kinderboek draait. In ieder geval wel als je mij boekt. Ik geef (als schrijver – niet als filosofiejuf) gewoon lessen over boeken schrijven (van idee naar boek) of een dichtworkshop want een Kinderboekenweek moet over boeken gaan.

Boek een les voor de Kinderboekenweek via www.fabienvanderham.nl

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Op filosofiejuf.nl vind je tips, materialen en inspiratie om te gaan filosoferen met kinderen.


Lies: "wat een heerlijke site hebt u om in rond te neuzen!"

Schrijf je in en ontvang het gratis startpakket en toegang tot de downloads:


Abonneer je op mijn blog

* = verplicht veld

13 gedachten over “Gaat de Kinderboekenweek eigenlijk nog wel over boeken?

  1. marlies

    Mooie, rake column die ik als schrijfster erg herken. Tja, nadat ik 40 minuten alles over mijn boeken vertel en de kinderen hoop ik enthousiast maak voor mijn boeken, doe ik wel een quiz over sport en boeken. Omdat het in het thema past, want ik heb ook gewoon een workshop verhalen schrijven. Maar de leerkrachten die niets voorbereiden, die ondertussen op internet struinen, huiswerk nakijken, dozen in en uit de klas gaan sjouwen – ja, helaas, ik ken ze. En je voelt je als schrijver dan even heel klein. Maar zoals een collega schrijfster me laats voorhield: bedenk maar gewoon dat de meter tikt en je betaald wordt. En dat doe ik dan maar weer, als er weer eens een leerkracht de boodschap ‘ik heb wel iets beters te doen kinderen, maar jullie moeten wel je mond houden en luisteren’ uitstraalt.

    Reageren
  2. Pingback: De Filosofiejuf | Gaat de kinderboekenweek eige...

  3. Masé Sutterland

    Vandaag was ik ‘op Zuid’ bij mijn nieuwe gezin waar ik twintig weken zal voorlezen vanuit de VoorleesExpress.
    Op mijn vraag aan het meisje of zij zelf ook een boek had vertelde haar moeder heel trots (!) dat het boek van haar dochter op school was. “Want”, zo vertelde zij, “het is Kinderboekenweek en dan mogen de kinderen hun boek mee naar school nemen.”
    Morgen laat zij mijn boek aan juf Harriët zien en gaat zij haar vertellen dat ze het boek een hele week mag houden.
    Kinderboekenweek op de Globetrotter in Rotterdam gaat gelukkig over boeken.

    Reageren
  4. Verena Heeremans

    Ik ben het helemaal met je eens.
    We moeten steeds gekker en groter om de kinderen te kunnen interesseren. En we doen er allemaal aan mee. Dit jaar was het programma van de bibliotheek zo overdadig dat ik terug ben gegaan naar de roots: een Voorleesmarathon in mijn winkel. Gelukkig zijn er nog een paar ouders die hun kinderen opgeven en zelf ook komen luisteren.
    Op scholen wordt vaak verzucht: maar we moeten al zoveel. Dan denk ik: houd het simpel. Maar zij denken: we doen maar niks.
    Met mijn programma worden de kinderen uit de klas gehaald, dus dozen sjouwende, werk nakijkende leerkrachten kom ik niet vaak tegen. Maar ze zijn er wel…

    Reageren
  5. Eefje Goudappel

    Ik ben het eens met de stelling dat de Kinderboekenweek steeds groter geworden is en dat er elementen aan toe zijn gevoegd die niets met lezen te maken hebben. Maar om het boek en het lezen niet onder te laten sneeuwen heeft de CPNB juist besloten om in het lespakket van dit jaar de nadruk op leesbevordering te leggen en meer diepgang aan te brengen. Taalminners, een bedrijf voor leesbevordering dat ik samen met Yvonne Knobel heb opgericht, heeft dit lespakket in opdracht van de CPNB gemaakt. Voor alle lessen uit het pakket is het noodzakelijk dat de kerntitel waarop de les gebaseerd is, gelezen wordt. Er zijn veel lessen rondom literaire competentie, taal en taalbeleving in het algemeen en poëzie. Dat individuele scholen kiezen om dit niet aan te bieden, is hun afweging en dat valt zeker te betreuren. Maar dat is niet te wijten aan de CPNB en het lespakket. Want de mogelijkheid om een literaire Kinderboekenweek te organiseren, wordt scholen wel degelijk aangereikt.

    Reageren
  6. Magda van Tilburg/Booxalive.nl

    WAUW, een filosofiejuf! En wat heeft ze ontzettend gelijk. Als illustrator voelde ik dat mijn vak de afgelopen 30 jaar niet de aandacht krijgt die het verdient. De Kinderboekenweek is een kapstok voor van alles, behalve voor het Echte Lezen als Activiteit.
    Ik zou willen dat het geluid van deze juf méér te horen is!

    Misschien is dit een idee? Dit jaar heb ik, als digibeet, een eigen website in elkaar geknutseld na ’n cursus WordPress. Mijn droom is om daarmee kinderen tot Leesplezier te stimuleren (het is non-profit). De site staat vol verhaaltjes (vooral van mijn hand) met animaties en voice-over, voor peuter tot puber & beyond: http://www.booxalive.nl
    Zou een samenwerking met de Filosofiejuf mogelijk kunnen zijn? Haar geluid hoort zoveel mogelijk te echoën! Je weet nooit hoe ’n balletje rolt… 🙂

    Vriendelijke groetjes!

    Reageren
  7. Dea

    Helemaal mee eens! Als leerkracht en taalspecialist verzin ik daarom activiteiten die met lezen en schrijven te maken hebben. Zo openden wij de Kinderboekenweek met een woordenwedstrijd, waarbij de kinderen letters konden verzamelen om daarmee zo veel mogelijk of zo lang mogelijke woorden te maken.
    Verder hebben we een estafetteprentenboek gemaakt: elke groep schreef een stukje van een verhaal en maakte daar een prent bij, rond het thema sport, dat dan wel. Ons reuzenprentenboek hangt in de hal zodat kinderen met hun ouders een boekwandeling kunnen maken. Daarnaast maken we een digitale versie van het prentenboek dat in de klassen en aan ouders wordt getoond.
    En natuurlijk wordt er heel veel voorgelezen, nog meer dan normaal!

    Reageren
  8. Dorien

    Wat een onzin… vroeger was alles beter? Onze school heeft een leuke opening gedaan door Madeleine Bookstore…. 😉 alter-ego van een juf … thema was sport en BOEKEN! De beroemde voorleeswedstrijd incl. voorrondes waren er weer en natuurlijk de voorleesestafette waarbij een boek door de school werd gebracht .. dat in elke klas werd voorgelezen.Ook de boekenmarkt waar kinderen zelf boeken mochten verkopen en kopen was een succes … Ja ook wij hebben gedanst op KvK.. maar dat was bijzaak!Boeken worden bij ons niet verstopt maar gelezen en besproken en dat terwijl we een sbo school zijn in Amsterdam west!

    Reageren
  9. Dorien

    oja en bij ons rolde er ook geld ..100 euro voor de winnaars van de voorleeswedstrijd (8) leerlingen kregen …heel vreemd …. een boek!

    Reageren
  10. Arjen Nijboer

    Op zich wel mee eens. Het gaat met dit thema wel een eind van boeken afdwalen en de neiging om maar vooral leuke dingen te doen is vaak te verleidelijk. We hadden bijna een tafeltenniscompetitie in de bibliotheek gehad en dat heeft toch niet veel meer met de kinderboekenweek te maken. Boeken zijn echter niet een doel op zich. Ontdekken, vragen stellen en op zoek naar de antwoorden, daar gaat het om!
    Arjen Nijboer

    Reageren
  11. Kerti Mulatsag

    Ik had deze gemist, helaas. Goed om te zien dat op de werkvloer de kinderboekenweek vaak toch nog over boeken lezen, luisteren naar mooie verhalen en poëzie gaat.
    Maar.
    Het is natuurlijk niet de leerkracht die we hier per se aanspreken. De rol van het CPNB is me al jaren een doorn in het oog: het lijkt wel of elk jaar de kinderboekenweek meer van het boek af komt te staan. Ik hoop toch steeds op wat meer diepgang vanuit het CPNB, dat zij zien dat zij in de positie zijn om niet alleen de populaire boeken (want door hen in glossy-folders gezet) aan kinderen voor te schotelen, maar juist ook zin in lezen te stimuleren waarbij esthetische ontwikkeling van kinderen samengaat met leesbevordering. Er is zoveel moois dat nu niet op de juiste plek terecht komt.

    Gelukkig kent Nederland nog wel heel wat professionals die ook buiten de kinderboekenweek op scholen, in bibliotheken en kunstencentra kinderen laten ervaren wat lezen, luisteren en schrijven voor hen kan betekenen. Want alleen als het kind dat ene bijzondere boek ook echt eigen mag maken (tijd!) kunnen we in het Nederlandse taalgebied de schoonheid van onze taal voor kinderen behouden.

    Reageren

Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer berichten in Denken over onderwijs