Praten met een boek | filosoferen als leesbevordering

26 - LezenBehalve filosofiejuf ben ik ook schrijver. Deze twee kanten van mijn werk komen samen in de les ‘praten met een boek’.

Boeken en filosoferen combineren namelijk heel goed. Het is na het voorlezen, als je toch al gezellig samen zit, een mooi moment om te gaan filosoferen naar aanleiding van het voorgelezen boek. De meeste boeken hebben immers een tweede laag in het verhaal. In die diepere lagen zitten vaak filosofische thema’s verscholen waar je met de klas over kunt nadenken. Zo leren kinderen dat een boek meer is dan een avontuur.

Filosoferen over het thema van het boek

Boek je mij voor deze gastles dan leer ik de kinderen hoe je kunt ‘praten’ met een boek. Ik lees voor uit eigen werk en ga vervolgens met de kinderen filosoferen over het thema van dat boek. Ik werk met de volgende boeken van mij:

  • Groep 1/2: Kan niet bestaat niet
  • Groep 3: De zeehond zonder naam
  • Groep 4/5: De lastige lifter
  • Groep 6/7/8: Help, mijn broer is voor altijd

Tijdens het filosofische kringgesprek stel ik de vragen maar veel kinderen hebben zelf ook vragen die ze aan een schrijver zouden willen stellen. Ook daar ruimen we tijd voor in.

Na afloop krijgt de leerkracht een document met tips hoe hij voortaan zelf met de kinderen kan filosoferen in de klas naar aanleiding van voorgelezen boeken.

Voor meer informatie: 06-48064402 of stuur een mail.

Inspireer anderen:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •