Burgerschapsvorming door dialogen over filosofische vragen

Zelfbedacht spel met regels

Filosoferen over regels en tenslotte zelf regels maken bij een zelf bedacht spel.

Scholen zijn verplicht aan burgerschapsvorming te doen. Deze opdracht is echter zo vrij dat het voor veel scholen een struikelblok is hoe dit te doen. Het begint natuurlijk al met de vraag, wat is het eigenlijk?

Heel simpel zijn het alle vaardigheden die je nodig hebt om een goed burger te zijn. Dat roept ideeën op rondom respect, dialoog, samenwerking, empathie, identiteit, de groep, iets voor een ander over hebben, waarden, normen, samenleven, diversiteit, tolerantie.

Filosoferen als burgerschapsvorming

Er is een werkvorm waarbij al die vaardigheden en begrippen op een natuurlijke manier voorbij komen, namelijk filosoferen met kinderen.

Door te praten leren kinderen hun eigen mening vormen. Door vrij te mogen nadenken ontdekken ze wat goed of slecht is. Bovendien leer je al pratende van elkaar want iedereen weet wel iets.

Lessenreeks

In een serie van vijf tot acht gastlessen maken de kinderen kennis met filosoferen. Met het pakket burgerschapsvorming kun je kiezen uit o.a. de volgende thema’s:

– Het nut van regels
– Het Robin Hood principe: mag je iets slechts doen om iets goeds te bereiken?
– Wie is de baas over je leven?
– Ben jij een leider?
– De jongens tegen de meisjes
– Vrijheid van meningsuiting
– Het vooroordelenspel
– Mag je mensen sorteren?
– Het nieuws van vandaag

Meer informatie? Bel 06-48064402 of mail.

Inspireer anderen:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •