Nina, 5: ‘Er zijn regels zodat de wereld blijft zoals hij is’

← Terug naar overzicht -

Het prentenboek ‘Tim op de tegels’ van Tjibbe Veldkamp en Kees de Boer nodigt uit om met kleuters na te denken over regels. Tim laat zien dat sommige regels raar zijn en dat het niet altijd handig is om braaf te zijn: ‘Wel op de stoeptegels blijven, hè,’ zei Tims vader. ‘Waarom?’ vroeg Tim. ‘Omdat het gevaarlijk is om van de tegels te gaan,’ zei zijn vader. Dus blijft Tim op de stoeptegels. Ook al worden de tegels opgetild door stratenmakers, een vrachtwagenchauffeur, havenwerkers en zelfs een hijskraan. Wat vinden de kinderen van Tim? Heeft hij zich nou wel of niet aan de regels gehouden?

‘Ja!’ vindt een deel van de groep.
‘Nee!’ roepen een paar anderen.
Colin licht het preciezer toe: ‘Ja, maar wel op de verkeerde tegels.’
‘Eigenlijk had de vader het beter uit moeten leggen.’
‘Ja, want hij zei: blijf op de stoeptegels en hij moet stoep zeggen.’

Ah dus de regel was verkeerd gezegd. Dus regels moeten heel precies worden verteld eigenlijk?
‘Ja, maar als papa dat tegen mij zegt, blijf ik gewoon in de tuin, dat kan ook gewoon.’
‘Wij hebben geen tegels in de tuin.’

Soorten regels

 

Oké… Nu was dit een regel voor het buitenspelen, maar zijn er nog meer soorten regels op meer plekken?
‘Op school.’
Kun je een voorbeeld geven?
‘Lopen in de gang en niet rennen.’
‘De politie heeft ook regels.’
Wat voor soort regels zijn dat?
‘Dat je niet mag stelen.’
‘In de auto moet je je gordel om.’
‘Op vakantie zijn ook regels.’
Wat zijn dat voor regels?
‘Je mag niet buiten slapen.’
‘Je mag niet op de camping lawaai maken.’
‘Ja en als ik even alleen thuis ben, mag ik niet stiekem iets pakken, een snoepje of zo.’
Ah, dus thuis zijn er ook regels. 
‘Ja, ook in de keuken. Je mag niet zomaar het gas aanzetten. ’
‘Als het vuurtje aan is, dan mag je daar niet te dichtbij komen.’
En als je gaat eten, zijn er dan ook regels?
‘Dat je niet teveel mag knoeien op de tafel of op jezelf als je wit aan hebt als er ketchup of iets anders bij zit wat rood is dan krijg je dat er niet zo makkelijk uit je kleren.’
Oké, heel goed, je geeft meteen al een reden voor die regel: omdat je anders vies wordt.
‘Je mag niet met je vingers eten!’
‘Wel! Je mag wel met je handen eten! Pannenkoeken mag je met handen eten en pizza mag je met handen eten! En ook met patatjes mag je met handen eten!’
‘In Afrika mag je ook met handen eten,’ weet Colin.

Waarom?

 

Waarom zijn al die regels er eigenlijk?
‘Nou, dat je weet dat alles netjes blijft en keurig.’
‘Zodat de hele wereld blijft zoals hij is.’
‘Dat je geen pijn krijgt, zoals met het vuurtje in de keuken.’
‘Twee meter van de pannen afblijven!’

En al die regels in de klas waar zijn die dan voor?
‘Zodat er geen ongelukken in de klas gebeuren.’
‘De klas moet mooi schoon blijven, de hele school moet mooi schoon blijven.’
Dus we hebben al twee redenen voor regels. Dat het netjes blijft en dat het veilig is. En waarom moet je in de klas altijd je vinger opsteken?
‘Anders wordt het een kippenhok hier!’

Ah, dan wordt het chaos. Zijn er ook regels waarvan je zegt dat vind ik een ontzettende stomme regel?
‘Ik vind het niet leuk dat ik elke dag spinazie moet eten.’
Elke dag?
‘Ja, elke dag en dat is vies vies vies!’
Waarom is die regel er?
‘Omdat je anders niet groot en sterk wordt.’
‘Ik moet de tafel dekken als ik er geen zin in heb.’

Overal hetzelfde?

 

Zijn bij jou precies dezelfde regels als bij Nena thuis of bij Daan thuis?
‘Ja! Ruim je kamer op!’
‘Ja, iedereen heeft die regel.’
Zijn er nog meer regels die bij iedereen thuis gelden?
‘Je moet wel eten.’
Ja zeker, en geld die regel ook in andere landen?
‘Ja, in Afrika dan moet je eten want daar gaan ook kinderen dood.’
Oké dus die regel is voor je gezondheid.
‘Je moet aan tafel blijven bij het eten.’
En zou in andere landen deze regel ook gelden dat je aan tafel moet blijven zitten?
‘Nee.’
En de regel van je kamer opruimen?
‘Nee, want soms hebben ze geen kamer.’

Jullie hebben een hoop ontdekt door samen over regels na te denken, concludeer ik. Zoals dat er heel veel soorten regels zijn en dat het verschilt per gezin en per land. En regels zijn er vaak vanwege veiligheid, gezondheid, hygiëne en voor de orde.
‘Ja, anders wordt de wereld een zooitje,’ weet Nena het nog bondiger samen te vatten.

Na al dat harde werken mogen de kinderen iets leuks doen: zelf een spel bedenken. Want spelregels zijn ook regels. Op www.dadadenken.nl lees je meer over deze afsluitende activiteit.

Meer prentenboeken om mee te filosoferen:

‘Tim op de tegels’ kun je in de webshop kopen. Dan krijg je er gratis praattips bij. Je vindt er nog veel meer prentenboeken om mee te filosoferen. Ook allemaal met gratis praattips. Neem maar eens vrijblijvend een kijkje.

Share on Facebook37Tweet about this on Twitter0Pin on Pinterest1Share on LinkedIn0


Abonneer je op mijn blog

* = verplicht veld

Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer berichten in Filosoferen met kleuters