De boer en de dierenarts | recensie

Mooi prentenboek over de liefdeSoms kun je juist door het ergens niet over te hebben, het er wel over hebben. Dat blijkt wel uit het prentenboek De boer en dierenarts. Het gaat over een boer met een vrolijke ziekte: verliefdheid. Hij is helemaal in de war van de leuke, knappe dierenarts. Dat is toevallig ook een man. Maar daar gaat het boek helemaal niet over. Het gaat over liefde. Maar wat is liefde dan? Daar kun je na het voorlezen over filosoferen.

Mooi door eenvoud

De boer en de dierenarts is lief en simpel geschreven. Simpel in de zin dat er geen woord te veel staat. Er is geen frivole taal of mooischrijverij. Pim Lammers weet overduidelijk wat je juist wel of niet moet vertellen. De tekeningen van Milja Praagman sluiten helemaal aan bij de tekst. Ook die schitteren door de eenvoud, met zachte kleuren en fijne lijnen.

Filosoferen over liefde

Het verhaal nodigt uit tot een gesprek over liefde. Wat is liefde? Wat is het verschil tussen vriendschap en liefde? Worden dieren wel eens verliefd? Je kunt allerlei vragen over de liefde stellen en zo onderzoeken wat het nu eigenlijk is. Als je het gesprek aangaat, heb het dan net als in het boek als gespreksleider niet over homoseksualiteit. Daardoor heb je het er juist wel over, en precies op de goede manier.

Gratis praattips over liefde

Als je het boek in de webshop van Filosovaardig.nl koopt, krijg je er gratis (digitale) praattips bij!

.

Titelinformatie

isbn 9789462912885
Auteur: Pim Lammers
Illustrator: Milja Praagman
Uitgeverij: De Eenhoorn

Wil je meer lezen over het denken van kleuters?

Lees dan de special over filosoferen met kleuters.
Of lees het artikel ‘Kleine kinderen kunnen wel al abstract denken – Piaget had ongelijk!
Ben je op zoek naar meer materialen om te gebruiken bij het filosoferen met kinderen, neem dan een kijkje in de webshoprubriek ‘Prentenboeken om mee te filosoferen‘. Ook interessant: de Praatplaatjes en het boek Kan niet bestaat zijn door Filosovaardig ontwikkelde producten om te filosoferen met kleuters.

Prentenboeken om mee te filosoferen

Er zijn best veel prentenboeken die uitnodigen tot filosofische gesprekken. Bij deze prentenboeken kun je een lesbrief krijgen als je ze in de Webshop Kinderfilosofie bestelt.

Geplaatst op 18 mei 2018