Vertel als gespreksleider nooit je eigen mening!

← Terug naar overzicht -

'Ik vind het stom dat je geen films mag downloaden.'

‘Ik moest me echt inhouden om iets te zeggen, want ik was het niet met haar eens. Ik wilde eigenlijk bijsturen,’ zei een volwassene die aanwezig was bij een filosofisch gesprek met kinderen van de Weekendschool. Het ging over wie de baas is over je leven en daarbij kwam ook de regering en haar wetten voorbij. Het is misschien verleidelijk om dit te doen maar filosoferen is geen middel om kinderen te socialiseren volgens je eigen denkbeelden. Kinderen leren dan niet om te denken maar om te raden wat de volwassene wil dat ze zeggen. Bovendien zijn de vragen die je dan stelt vaak niet onderzoekend maar sturend van aard.

De kans is groot dat kinderen dan sociaal wenselijke antwoorden gaan geven in plaats van zelf na te denken. Of ze zeggen niets of maken juist uitdagende opmerkingen. Kinderen hebben heel snel door of een gespreksleider graag wil dat ze bepaalde antwoorden geven. Ze voelen zich dan niet meer vrij om hun eigen antwoorden en meningen te geven.  Het is daarom belangrijk om alleen vragen te stellen en niet je eigen mening te geven. Ook mag uit je vragen geen oordeel doorklinken. Je oordeel stel je uit tot je bij wijze van spreken thuis bent.

Is de regering de baas over je leven?

Kinderen gaan als je ze wat vrijer laat in hun denken vaak vanzelf op elkaar reageren en sturen elkaar bij. Zoals bijvoorbeeld in dit gesprek waarin de vraag voorbij kwam of de regering met zijn wetten de baas is over je leven.
‘Nee,’ zei een meisje, ‘want sommige regels zijn stom.’

‘Kun je een voorbeeld geven van een stomme regel?’

‘Ja, dat je geen films mag downloaden.’
Ik liet de opmerking even voorbij gaan want een jongen begon over het verschil tussen een wet en een regel en daar werd meteen heel actief door anderen op gereageerd.
Maar een paar minuten later kwam een ander meisje uit zichzelf terug op de kwestie. ‘Het is wel een goede regel want filmmakers moeten ook geld verdienen. Die zitten dat niet voor niets te maken.’

Voor- en tegenwerpingen

Er ontstond een gesprek met voor – en tegenwerpingen rondom het downloaden.
‘Mensen die geen geld hebben, hebben toch ook het recht om af en toe een goede film te zien?’
‘Regels zijn regels,’ zei iemand anders.
‘Iedereen wil ook wel een mooie auto, maar dat gaat niet.’
‘Een auto is wel want anders. Een film is maar een klein ding. Het is ontspannend en je kan er ook van leren. En het is gewoon niet eerlijk als arme mensen nooit wat leuks hebben.’
‘Maar de mensen die aan de film werken, werken hard. Zij willen wel wat verdienen anders kunnen zij ook niets kopen en dat zou ook niet eerlijk zijn.’

Afwegingen leren maken

Zo bedachten de kinderen zonder sturing van een volwassene twee kanten van een regel. Voor beide kanten is wat te zeggen. Elk mens mag daarin zijn eigen afweging maken. Volwassenen mogen dat, kinderen mogen dat leren. Niet door ze te socialiseren maar door ze te leren denken. Het is niet altijd nodig om voor hen een keuze te maken over hoe zij moeten leven. De kans is groter dat kinderen het juiste doen, als ze zelf over het onderwerp hebben nagedacht.

Na dit gesprek gingen de kinderen ook nog filosofische raps maken, zie daarvoor mijn facebookpagina.


Lees ook:

Kunnen kinderen zelf nadenken of moet een volwasssene dat voor ze doen?
Waarom het niet goed is om sturende vragen te stellen

  • 8
  •  
  •  
  •  
  •  
    8
    Shares

Geplaatst op 1 december 2016 in Filosofiejuf blogt:, Hoe moet je filosoferen?

Op filosofiejuf.nl vind je tips, materialen en inspiratie om te gaan filosoferen met kinderen.


Lies: "wat een heerlijke site hebt u om in rond te neuzen!"

Schrijf je in en ontvang het gratis startpakket en toegang tot de downloads:


Abonneer je op mijn blog

* = verplicht veld

Een gedachte over “Vertel als gespreksleider nooit je eigen mening!

  1. Pingback: "Je doen en je denken is de baas over je" - filosofiejuf.nl

Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer berichten in Filosofiejuf blogt: