Anders in gesprek met kinderen: is iets kunst zodra je het in een museum zet?

← Terug naar overzicht -

Het kinderboek ‘Kunst?’ van Ted van Lieshout mag niet ontbreken op dadadenken.nl want het gaat over dadaïst Marcel Duchamp en zijn kunstwerk ‘De fontein’ oftewel de omgekeerde toiletpot. Nog altijd verbazen mensen zich over dit kunstwerk en juist daarom is het zo geslaagd. Het zet je aan het denken over kunst. En dat kan dus ook met kinderen.

Wat is kunst?

Het boek begint met een fictieve dialoog naar aanleiding van het kunstwerk de Fontein. De discussiërende stemmen vragen zich af wanneer iets kunst is. Als je er een lijst omheen zet? Als je het op een sokkel zet? Nee, als je het in een museum zet! Precies door die laatste stap werd de Fontein dus een kunstwerk want Duchamp zette een gewoon urinoir in het museum omdat hij had bepaald dat het kunst was door het op zijn kop neer te zetten. Het was de eerste keer dat een ‘idee’ een kunstwerk werd. Deze fictieve discussie nodigt uit tot een verdergaande discussie over kunst. Wie bepaalt wat kunst is? Hoe bepaal je wat kunst is? Waarom wordt een kindertekening in een museum geen kunst? En als ik nu een gek voorwerp in een museum zet, is het dan ook kunst?

Dat kan ik ook!

Duchamp creëerde in elk geval wel kunst door iets wat al bestaat op een bijzondere manier te presenteren, gewoon door het op zijn kop in een museum te zetten. Een idee waarvan je al snel denkt: maar dat kan ik ook! Nou, laat de kinderen het dan maar doen. Laat ze in groepjes brainstormen over bijzondere, gekke, verontrustende, verbazingwekkende of tot nadenken stemmende kunst ideeën met spullen die al bestaan. Oudere kinderen kun je het iets moeilijker maken door als eis te stellen dat het tot nadenken moet prikkelen over een probleem in ons huidige leven/maatschappij.

Hou daarna een verkiezing voor het leukste idee dat óók op school is uit te voeren. Maak dit vervolgens dan ook samen met de kinderen en stel het tentoon in de klas of nog leuker bij de entree van de school. Want: hoe meer mensen het zien, hoe meer mensen na gaan denken over wat kunst eigenlijk is. En klik hier om een gesprek te lezen waarin kinderen over kunst nadachten.

Doelgroep: groep 3 t/m 8

Bestel het boek

Inspireer anderen:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geplaatst op 12 maart 2018 in Denkprikkels, Filosofie en kunst

Op filosofiejuf.nl vind je tips, materialen en inspiratie om te gaan filosoferen met kinderen.


Lies: "wat een heerlijke site hebt u om in rond te neuzen!"

Schrijf je in en ontvang het gratis startpakket en toegang tot de downloads:


Abonneer je op mijn blog

* = verplicht veld

Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer berichten in Denkprikkels