Goed of fout? Dat zit goed fout in het onderwijs!

← Terug naar overzicht -

Sguardo nel tempo - A look into the time“Ik heb het goed, ik heb het goed.” Een jongen uit een bovenbouwplusklas springt van zijn stoel en danst door het lokaal. Ik zie dit soort gedrag veel in het onderwijs. De jongen heeft niet in de gaten dat het helemaal niet om goed of fout draaide in het filmpje waar we naar keken maar om het bewust worden van de feilbare waarneming van de mens. Het is een bekend filmpje waarin de kijker de opdracht krijgt om te tellen hoe vaak de bal wordt overgegooid. Doordat je druk bent met tellen zie je iets anders totaal over het hoofd. Dat inzicht had hij moeten krijgen en niet dat hij het goed had.

Het valt me helaas elke gastles die ik geef weer op hoe gefocust kinderen zijn op goede en foute antwoorden. Zelfs bij een mindfulnessoefening waarbij kinderen heel bewust maar met de ogen dicht een rozijn moeten eten en ik altijd minsten drie keer aan het begin van de oefening zeg dat het niet om het raden gaat en al helemaal niet om of je het goed raadt, roept de helft van de kinderen aan het eind van de oefening: ‘ik had het goed!’

Bewustwording
Maar daar gaat het dus niet om. Het gaat in die les om de bewustwording van je zintuigen en je waarneming. Ik zeg het ze echt meerdere keren, voor de oefening, tijdens de oefening en tijdens het nabespreken van de oefening, toch roepen er kinderen ‘ik had het goed!’.

Goed fout
Hoe heeft het Nederlandse onderwijs zich zo kunnen ontwikkelen dat kinderen vooral druk zijn met ‘het goed hebben’? We zijn in de klas zo geconcentreerd op goede en foute antwoorden en stellen zoveel retorische vragen dat we niet in de gaten hebben dat kinderen daar niet altijd wat van leren. Zo schieten we ons doel voorbij. Dat is mijn waarneming.

Link naar het filmpje uit de intro.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Geplaatst op 9 juni 2015 in Denken over onderwijs, Inspiratieblogs

Op filosofiejuf.nl vind je tips, materialen en inspiratie om te gaan filosoferen met kinderen.


Lies: "wat een heerlijke site is dit om in rond te neuzen!"

Schrijf je in en ontvang het gratis startpakket en toegang tot de downloads:


Abonneer je op dit blog

* = verplicht veld

2 gedachten over “Goed of fout? Dat zit goed fout in het onderwijs!

  1. Pingback: De Top 6 van valkuilen bij het filosoferen met kinderen - filosofiejuf.nl

  2. Pingback: De Top 6 van valkuilen bij gesprekken met kinderen - filosofiejuf.nl

Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *