Heeft filosofie nut en mag je deze vraag wel stellen?

← Terug naar overzicht -

Group of Children in Circle with Light Bulb‘Zonder filosofie krijg je straks geen baan’ kopte de Volkskrant afgelopen vrijdag 5 september. Auteur Martin Slagter gaat in dit stuk in op een onderwijsvisie die draait om vorming en ontplooiing. Kennis en vaardigheid zijn daarbij belangrijk maar ook het vermogen tot moreel oordelen en kritisch denken. Slagter stelt dat deze identiteitsvorming niet in termen van (economisch) nut te definiëren is. Nu is de vraag wat nuttig is een filosofische kwestie. Paradoxaal genoeg vindt Slagter dit echter een onzinnige, irrelevante vraag want filosofie betekent liefde voor wijsheid en het streven naar wijsheid is intrinsiek waardevol. Heeft filosofie nut of niet?

Maar hoe kan een vraag onzinnig zijn? Of irrelevant? Moeten kinderen niet juist leren alles in vraag te durven stellen?

Het onderwijs is zo antwoord- en kennisreproductiegericht dat vrij nadenken over filosofische vragen door kinderen (en leerkrachten) in eerste instantie nogal eens als niet nuttig wordt gezien. Na een aantal filosofeersessies verandert dit standpunt vaak, ze gaan inzien dat soms de reis belangrijker is dan de bestemming. Sterker nog: de bestemming hoeft niet eens altijd bereikt te worden. Deze week omschreef een groepje kinderfilosofen de filosofielessen als fijne hersenkrakers. Dat je eens doordenkt en niet zomaar iets aanneemt.

Filosofie is een lange weg

Eén meisje verwoordde het wel heel poëtisch: ‘Filosofie is een hele lange weg met steeds weer nieuwe splitsingen waar je gewoon kunt inslaan en weer verder kunt.’

Filosofie is dus nuttig. Hoewel… kinderen die regelmatig filosoferen hebben kritisch leren denken en dus was er ook tegengeluid.

‘Ik zou filosofie niet iedereen aanraden want als iedereen overal over door zou denken dan zou er helemaal niets meer vaststaan. Dan wordt de wereld niet meer een rondje maar dan wordt het ineens een vierkant en dan wordt ie weer plat. Dan is het 1+1= weet ik niet omdat iedereen filosoof is.’

Oké, goed punt, misschien moet niet iedereen filosoof worden, maar af en toe filosoferen dat konden deze kinderen alle scholen aanraden, vanaf groep 1 want ‘iedereen kan leren filosoferen en verder nadenken dan hij normaal zou doen. Je leert dan eigenlijk beter denken. Dat is best handig. En nuttig!’

Link naar artikel

 

  •  
  •  
  •  
  •  

Op filosofiejuf.nl vind je tips, materialen en inspiratie om te gaan filosoferen met kinderen.


Lies: "wat een heerlijke site is dit om in rond te neuzen!"

Schrijf je in en ontvang het gratis startpakket en toegang tot de downloads:


Abonneer je op dit blog

* = verplicht veld

Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer berichten in Denken over onderwijs