Recensie: Recht op geluk

In het jeugdboek ‘Recht op geluk’ rijdt Amir voor het circus van zijn vader uit. Hij vertelt verhalen en hangt affiches op zodat iedereen weet dat het circus eraan komt. Op een dag steekt hij een onbekende grens over. Zo belandt hij in het Witte Land, waar alles anders is. Kinderen en volwassenen hebben er geen rechten. Amir is hierover verontwaardigd en gaat de strijd aan, samen met Boris, Sam en de muis Dante. Zeer actueel thema en een niet ondenkbaar scenario. Juist daarom is het interessant om dit boek met kinderen te lezen en erover te praten of filosoferen.

Het is een sfeervol verteld verhaal, in weliswaar een tikkeltje gedragen schrijfstijl, maar dat past bij de sfeer van de vertelling. Het witte land was vroeger een normaal land. Hoe het zo gekomen is dat er nu een keiharde samenleving is, wordt niet duidelijk. Dat zat me een beetje dwars. Nu verwachtte ik de hele tijd daar nog achter te komen en deze verwachting kwam niet uit. Een verklaring van een enkele zin zou dat al opgelost hebben. Het verhaal staat weliswaar in dienst van het overbrengen van de rechten van het kind maar dat is op zich nergens storend.

Filosoferen over het boek

Gedurende het verhaal komen alle tien rechten van het kind aan bod. Het boek gaat ook over respect voor de samenleving die we de afgelopen eeuwen samen hebben opgebouwd en de waarden waarop die is gebaseerd. Het is niet vanzelfsprekend dat onze wereld er altijd zoals nu uit zal zien. Het verhaal nodigt uit om hier met kinderen over na te denken. Daarom schreef ik bij het boek filosofische praattips. Als je het boek in de webshop koopt, krijg je deze er gratis bij.

Fragment

Hij leerde me verder kijken dan mijn neus lang was. We bekeken de mensen en leerden hoe verschillend ze zijn. We luisterden naar hen en keken door hun ogen naar hun ziel. We vertelden hun een verhaal en kregen van iedereen drie verhalen terug. Sam leerde me schrijven. Niet zomaar wat stomme letters achter elkaar maar echt schrijven. Hij leerde me hoe je voelt wat je zegt en zegt wat je voelt. Hij leerde me denken voor ik iets zeg en zeggen wat ik denk. Van hem leerde ik  een taal voor mijn dromen.

Over de schrijver

Leo Bormans deed jarenlang onderzoek naar positieve psychologie, duurzame relaties en geluk. Hij schreef internationale bestsellers zoals  The World Book of Happiness.

Te koop in de webshop