Recensie Kinderlogica; filosoferen op een multiculturele school

Een op de negen leraren vermijdt gevoelige onderwerpen in de klas, dat stond een paar weken geleden in het AD. Oorzaak hiervan is het verschil in normen en waarden van de vele soorten mensen uit onze multiculturele samenleving. Filosofe Sabine Wassenberg gaat de taboes juist niet uit de weg en gaat met kinderen op scholen in Amsterdam-West in gesprek over bijvoorbeeld het geloof, complot denken, respect, het dragen van hoofddoekjes, vluchtelingen, (on)gelijkheid, homoseksualiteit en sexting.

Juiste vraagstelling

Wassenberg gaat met de kinderen in gesprek door met ze te filosoferen. Deze gesprekken inspireerden haar tot het schrijven van het boek ‘Kinderlogica’. Hierin volgt de lezer haar bezoeken aan een fictieve klas waar diverse kinderen uit haar echte klassen model voor stonden. Dit 223 pagina’s tellende relaas maakt duidelijk dat deze gesprekken weliswaar niet altijd makkelijk zijn maar wel heel nuttig, leerzaam en interessant. Ze laat zien dat door de juiste vraagstelling en een filosofische insteek je deze thema’s goed bespreekbaar kunt maken.

Persoonlijke zoektocht

Het boek schets een beeld over hoe filosoferen over maatschappelijke thema’s eruit kan zien maar is vooral ook een verslag van een persoonlijke zoektocht naar de oordelen en aannames van de schrijfster over andersdenkenden en gelovigen. Wassenberg schrijft daarbij behalve over de kringgesprekken ook over privé gesprekken met vrienden, haar eigen mijmeringen en een privé bezoek aan een moslima leerkracht. Ze schroomt bij deze zoektocht niet om kritisch op zichzelf te zijn.

Geromantiseerd

Het verhaal, en met name de klassengesprekken, is wat geromantiseerd, oftewel non-fictie in een fictie-jasje, maar leest daardoor ook makkelijk weg. Het kan interessant zijn voor iedereen die meer open minded naar onze multiculturele samenleving wil kijken én voor wie aanmoediging en inspiratie zoekt om taboes en gevoelige onderwerpen toch in de klas te bespreken.

Te koop in de webshop

Abonneer je op mijn blog en ontvang de laatste berichten in je mailbox.

Op blog abonneren Reageer op dit bericht