Recensie ‘Alles wat ik voel – het grote emotieboek’ van Stine Jensen

Iedereen heeft gevoelens en die kunnen soms behoorlijk overweldigend zijn. Filosofen kunnen je helpen deze gevoelens rationeel te bekijken. Stine Jensen schreef daarom een filosofisch boek over emoties voor kinderen. Ze besteed in dit boek aandacht aan twintig gevoelens, zoals angst, melancholie, verdriet, eenzaamheid, woede, wraakzuchtigheid en trots, legt uit wat dit voor gevoelens zijn en vertelt wat filosofen erover dachten.

Voorbeeldhoofdstuk: Schaamte

Steeds wordt een emotie geïntroduceerd met behulp van een kort verhaaltje waarin een kind iets meemaakt waarin een bepaald gevoel centraal staat. Het thema schaamte wordt bijvoorbeeld geïntroduceerd met een verhaaltje over een jongen die voor zijn afzwemmen door zijn moeder te goed is aangekleed met o.a. zware veterschoenen en een tuinbroek terwijl de andere kinderen waterschoenen en dunne zomerkleren dragen.  Het zwemmen gaat hem met al die kleren niet goed af en hij haalt zijn diploma niet. Hij schaamt zich diep.

Na het introductieverhaaltje legt Jensen uit wat de emotie inhoudt. Deze uitleg is over het algemeen wat persoonlijk van aard. Soms vraag ik me af waar bepaalde uitspraken op zijn gebaseerd. Zo stelt ze in het hoofdstuk schaamte dat meisjes rondom hun lichaam meer last van schaamte zouden hebben en zichzelf meer met elkaar vergelijken dan jongens en dat jongens bijvoorbeeld na het voetballen gewoon met elkaar onder de douche staan. Terwijl dat tegenwoordig eigenlijk niet meer echt het geval is. Jongens houden tegenwoordig hun onderbroek aan onder de douche! En de helft van de jongens doucht tegenwoordig thuis. Zo zijn er vaker passages waarbij je de vraag kunt stellen: is dat wel zo? Maar dat zijn dan gelijk leuke momenten om daarover met kinderen in gesprek te gaan tijdens het voorlezen.

Het filosofische aspect

Na de wat algemene uitleg laat Jensen in elk hoofdstuk enkele filosofische ideeën over elke emotie de revue passeren. Zo zegt de filosofe Martha Nussbaum dat schaamte een uiting van onmacht is. Nietzsche beschreef ook de positieve kanten van schaamte. Hij zei: schaamte zorgt ervoor dat we niet te egoïstisch, narcistisch of ijdel worden.

De gedeeltes waarin ideeën van filosofen voorbij komen zijn beslist het interessants aan dit boek. Ze laten zien hoe je op een filosofische manier over je gevoel na kan denken. Dat zou voor sommige kinderen heel nuttig kunnen zijn. Zo kunnen ze ervaren dat filosofie je kan helpen je gevoelens eens van een afstandje te bekijken zodat je er daarna beter mee om kunt gaan.

Samen lezen

Het is echt een boek om samen met je kind of klas te lezen. Lees af en toe een hoofdstuk en praat dan samen na over wat je gelezen hebt. Stimuleer de kinderen dan vooral om met hun eigen ideeën te komen over de betreffende emotie, want de ideeën van beroemde filosofen zijn tenslotte ook maar ideeën en geen waarheden. Je kunt als start voor het gesprek gebruik maken van de vragen die door het boek heen te vinden zijn. Je herkent ze aan de afwijkende grote lettertypes. In het hoofdstuk schaamte zijn de vragen: heb jij je weleens geschaamd? Waarvoor? Schaam jij je voor je lichaam?

De vragen zijn vooral gericht op zelfkennis, ze vragen naar je eigen ervaringen. Het zijn dus geen filosofische vragen. Sowieso is het boek meer gericht op zelfreflectie dan op filosofie. Bij deze reflectie wordt wel gebruik gemaakt van filosofische ideeën. Zelfreflectie wordt door veel filosofen overigens wel als zeer belangrijk gezien. Zelfkennis is het begin van alle wijsheid, zei Socrates al.

Roze bril

Hoewel het boek aan de buitenkant oogt als een sprookjesboek heeft de schrijfster aan de binnenkant geen roze bril op. Het gevoelsleven van mensen wordt van de mooie en minder mooie kant bekeken op een manier die begrijpelijk is voor kinderen. Het boek is geschikt voor de fans van de animatiefilm Inside Out (waardoor het idee voor het boek ontstond) en alle andere kinderen die eens wat uitgebreider na willen of zouden moeten denken over wat ze voelen.

Te koop in de webshop.

Info

Alles wat ik voel – Het grote emotieboek