Gastlessen en workshops

  • filosoferen met kinderen - gastlessenJuf Heleen, 42 jaar: “Ik vond het heel bijzonder om te zien dat er ineens heel andere kinderen aan het woord waren!”
  • Meester Robin, 28 jaar: “Dat doorvragen was echt een eye opener voor me. Dat ga ik ook meer doen.”
  • Sacha, 9 jaar: “Ik vond het leuk dat je vragen bleef stellen en geen saai verhaal ging uitleggen. Nu kon ik zelf wat bedenken.”
  • Yentle, 7 jaar: “Ik wist helemaal niet dat je kon praten met een bloemkool! Ik loop nu heel anders door de supermarkt.”
  • Sajad, 10 jaar: “Nu gaat het eens niet over wat de leerkracht weet of vindt maar wat wij denken!”
  • Bas, 5 jaar, in een gesprek over leren: “Je kunt ook leren door te doen! We dachten dat we niet konden filoleren maar we gingen het gewoon doen en nu kunnen we het.”

Gastlessen in de klas

Uit bovenstaande citaten blijkt dat filosofische lessen van alles los kunnen maken! Ik geef filosofielessen voor alle groepen van de basisschool. In gewone groepen en in plusklassen. Voor één keertje, of een hele serie. Ik heb meer dan 90 lessen ontwikkeld, voor groep 1 t/m 8, rondom allerlei thema’s. Mail mij voor een overzicht van deze lessen die ik als gastles kan komen geven, of bekijk mijn tarieven.

Workshops voor professionals

Wil je graag zelf leren filosoferen? Of wil jullie school of kinderopvang starten met filosoferen? Dan kun je me boeken voor een workshop.Ik geef workshops filosoferen met kinderen aan leerkrachten, pedagogisch medewerkers en andere professionals over hoe je met kinderen kunt filosoferen. Kernwoorden van mijn workshops zijn: interactief en praktisch. Je kunt me als school of instelling inhuren voor het geven van een workshop, maar je kunt je ook individueel inschrijven voor een workshop. Bekijk hier mijn tarieven.

Methodiek

Ik werk volgens mijn eigen methodiek die ik de afgelopen acht jaar heb ontwikkeld vanuit de praktijk gecombineerd met theorie/literatuur/opleiding over filosoferen met kinderen. (Zo heb ik o.a. in 2011 de beroepsopleiding filosoferen met kinderen gevolgd aan de ISVW) Ik werk steeds met een hoofdvraag. Deze leg ik als het ware in de kring en dan cirkelen we daar omheen door vanuit verschillende invalshoeken met verschillende werkvormen, denkoefeningen en spelletjes het thema te benaderen. Steeds sluit ik qua niveau aan bij de leeftijd wat betreft leefwereld én denkvaardigheden.

  •  
  •  
  •  
  • 2