Filosoferen in de klas over geluk: ‘Een hond wil een hond zijn en geen draak’

← Terug naar overzicht -

hond met drakenjasje‘Honden willen vrij zijn en niet zo’n strak pakje aan hebben.’

‘Een hond heeft al een dikke vacht, als hij dan ook nog zo’n gek jasje aan krijgt dan krijgt hij het heel erg heet.’

Groep 4 van de Peter Petersenschool uit Haren gaf antwoord op de vraag of een hond in een drakenjasje gelukkig is. Deze hond staat op een Praatplaatje – plaatjes om te filosoferen met jonge kinderen. Hier horen 48 onderzoeksvragen bij maar er zijn nog oneindig veel meer vragen te stellen. Deze les gebruikten we de verdwaalde ijsbeer, de gestrande vis, de gekooide leeuw en de aangeklede hond om uiteindelijk te ontdekken wat wij mensen nodig hebben om gelukkig te zijn.

Is een ijsbeer op een tropisch eiland gelukkig?
‘Die is echt niet blij want daar is het lekker warm en dat hoort niet echt bij ijsberen.’
‘Ze hebben gewoon zo’n dikke vacht dat ze lekker op het ijs willen liggen want dan voelen ze daar niks van. Dus in de zon hebben ze het snikheet en dat willen wij ook niet.’
‘Een ijsbeer is gewoon gemaakt voor de kou en alleen dan is hij gelukkig.’

En de leeuw in de kooi?
‘Een leeuw wil lekker jagen en niet in een kooi zitten.’
‘Het is misschien wel luxe dat je steeds gratis eten krijgt maar na een tijdje ook wel saai en toch wel leuker om in het wild te leven als je leeuw bent.’

De vis op het droge dan?
‘Vissen hebben kieuwen die kunnen zo niet ademen. Hij gaat naar lucht happen en dan ben je écht niet blij.’
‘Dieren moet gewoon daar wonen waar ze voor bedoeld zijn.’

Zijn mensen ook ergens voor bedoeld?
‘Wij zijn bedoeld om een mensenwereld te creëren en steeds nieuwe dingen te verzinnen.’

Kan dat altijd?
‘Soms is dat lastig. Zoals in de gevangenis.’
‘Of op een boot als je altijd zeeziek wordt.’
‘Of als je gekidnapt wordt.’
‘Je hebt vrijheid nodig om dingen te kunnen doen.’

Wat als je altijd dingen moet doen die je niet leuk vindt?
‘Ik eet heel vaak spruitjes en daar word ik niet gelukkig van.  En als ik champignons eet, heb ik daar twee weken last van in mijn keel. Daar word ik helemáál niet gelukkig van.’

Wanneer ben je nog meer niet gelukkig?
‘Als we lang in de auto moeten zitten, word ik misselijk.’
‘Als je altijd als slaaf wordt gebruikt, word je ook niet echt blij want dan krijg je niet eens geld. En dan kan je ook niet weg want je zit een soort van opgesloten.’
‘Als je de hele tijd elke dag binnen moet zitten en niet naar buiten mag.’
‘Als je elke dag ruzie hebt.’
‘Als je niet meer mag gamen.’

Tientallen voorbeelden volgen, we schrijven ze op en bekijken ze eens goed. Waar hebben al deze dingen mee te maken? Wat heeft de mens nodig om gelukkig te zijn?

Deze klas komt uit op dit rijtje:

  • Vrijheid
  • Keuzevrijheid
  • Veiligheid
  • Vrede
  • Gezondheid
  • Liefde
  • Vriendschap

Gelukkig kunnen al deze kinderen aan de hand van dit lijstje tot de conclusie komen dat ze gelukkig tot zeer gelukkig zijn.

Praatplaatjes zijn te koop in de webshop;
vanaf vier jaar; voor professionals en ouders.

Illustratie: Cindy van Schendel

 


Geplaatst op 2 december 2014 in Opgetekende gesprekken, Verhalen uit de praktijk:
Share on Facebook0Pin on Pinterest0Tweet about this on Twitter0

Abonneer je op mijn blog en ontvang de laatste berichten in je mailbox.

Op blog abonneren Reageer op dit bericht

Abonneer je op mijn blog

* = verplicht veld

2 gedachten over “Filosoferen in de klas over geluk: ‘Een hond wil een hond zijn en geen draak’

  1. Pingback: Recensie: Geluk voor kinderen - filosofiejuf.nl

  2. Pingback: Geluk zit in de mens - filosofiejuf.nl

Schrijf hier je reactie op dit bericht.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer berichten in Opgetekende gesprekken